Esenly Privacy Policy

(gäller från 2021-04-13)

Allmänt

Följande avtal gäller mellan dig som kund och Esenly AB (org.nr 559306-1905, Sjölyckegatan 5A, 392 47, Kalmar, Sweden) när du gör ett köp på ESENLY (www.esenly.se med tillhörande webbsidor).

Vid köp godkänner du också vår Dataskyddspolicy vad gäller lagring och hantering av personuppgifter samt vår Cookiepolicy.

Vår kundservice hjälper dig gärna med alla typer av frågor om din beställning och våra produkter. Du kan skriva till oss på customer@esenly.com eller skicka ett meddelande till oss på Facebook. Ytterligare kontaktinformation hittar du på https://esenly.se/contact.

Beställning

När du gör ett köp på ESENLY godkänner du automatiskt våra Köpvillkor. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka din beställning, exempelvis om Du har lämnat felaktiga uppgifter, om vi misstänker försök till bedrägeri eller om beställningen inte kan slutföras på grund av att produkten är slut. När du har slutfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post. Vi uppmanar dig att spara orderbekräftelsen för att underlätta framtida kontakt med oss.

Produkter

Vi försöker alltid ange korrekt information. Dock kan fel uppstå, t.ex. stavfel, felaktiga produktinformation, felaktigt lagersaldo eller felaktiga priser. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra eller uppdatera sådan information och bilder. Bilder som visar produkter på ESENLYs webbplats, i annonser eller i samband med marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer då dessa inte kan garantera varans exakta utseende.

Priser och betalning

Det pris som anges vid köptillfället, är det som gäller. Alla priser på ESENLYs webbplats presenteras i lokal valuta och inkluderar moms och betalningsavgifter om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel. Om pris eller annan informationen om en produkt som anges är felaktigt och du insåg (eller borde ha insett) detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. Om du har köpt en produkt som hade fel pris kommer vi att informera dig om detta. På ESENLY erbjuder vi olika betalningsalternativ med Klarna. Du kan välja att Betala nu, Dela upp eller Betala sen. Mer information och eventuella ytterligare betalningsvillkor återfinns i kassan och på Klarna (https://www.klarna.com/se/smoooth/).

Kampanjer och erbjudanden

ESENLY kan när som helst erbjuda kampanjer, rabattkoder eller andra erbjudanden vilka kan ha förmånligare Villkor, exempelvis gällande betalning, pris eller förlängd ångerrätt. Dessa mer förmånliga Villkor gäller endast under den tid som anges i samband med Erbjudandet och så länge produkten finns i lager. Vi förbehåller sig rätten att när som helst återkalla ett sådant Erbjudande. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges. I övrigt gäller dessa Köpvillkor även för erbjudanden.

Frakt och leverans

Vi tillämpar en fast standardfrakt på 49 kr*. *Skrymmande produkter och paket kan ha en högre fraktkostnad. Leverans sker till utlämningsställe om inget annat anges. Normalt levereras varor som finns i lager inom det antal dagar som anges på vår webbplats. Läs mer under Leveransvillkor.

Outlösta paket

Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Du ansvarar för att hämta ut din beställning inom föreskriven tid. För paket som ej hämtats ut och går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debiterar dig som kund en avgift på 295 kr (oavsett köpbelopp) för frakt, returfrakt och hantering. Vid skrymmande sändningar kan extra fraktkostnad tillkomma enligt aktuell prislista.

Reklamation

Du som kund har rätt att reklamera en felaktig vara eller produkt eller vid dröjsmål i leverans. Du har tre års reklamationsrätt enligt lag. Vill du reklamera en vara eller produkt skickar du ett meddelande till return@esenly.com där du anger anledning till din reklamation (glöm inte att ange ditt ordernummer). Du står själv för returfrakten (läs mer under Returfrakt). Full ersättning för varan och frakt (och returfrakt) återbetalas vid godkänd reklamation.

Transportskadad leverans

Om en vara skulle ha skadats under transporten rekommenderar vi att du anmäler skadan direkt till distributören, gärna direkt på utlämningsstället. Syns skadan utvändigt kan du reklamera varan redan när du tar emot försändelsen.

Ångerrätt

Enligt EU:s konsumentskyddslagstiftning har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du tagit emot varan. Avser ditt köp flera varor/paket gäller tiden från det att du tagit emot den sista varan/paketet. Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i enlighet med nedan om du meddelar oss inom 14 dagar.

  • Så ångrar du ditt köp

    Meddela oss inom 14 dagar att du vill ångra ditt köp genom att skicka ett mail till return@esenly.com (glöm inte att ange ditt ordernummer). Varan ska därefter skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från meddelandet. Du som kund kan också använda Konsumentverkets standardformulär för utövandet av ångerrätten. (https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett). Vi kan också hjälpa dig med en returfraktsedel (läs mer under Returfrakt längre ned).

  • Öppnad / använd produkt

    Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess egenskaper och funktion. Om du som konsument har använt eller hanterat varan på ett sätt som inte varit nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktion, har ESENLY rätt till ersättning för eventuell värdeminskningen. Tillsammans med dig som kund försöker vi dock alltid hitta den bästa lösningen.

  • Undantag

    Varor som är specialtillverkade efter dina önskemål eller har en tydlig personlig prägel innefattas inte av ångerrätten.

  • Returfrakt

    Du står själv för returfrakten. Om varan inte kan skickas med vanlig post står du som kund för eventuell förhöjd leveranskostnad beroende på leveransmetod. Behöver du hjälp med en returfraktsedel är du välkommen att kontakta oss på return@esenly.com (glöm inte att ange ditt ordernummer). Returfraktsedeln skickas som PDF.

    Returadress:
    Esenly AB
    Sjölyckegatan 5A
    392 47, Kalmar
    Sweden

Force major

ESENLY ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter utanför ESENLYs kontroll såsom exempelvis extrema väderförhållanden, krig, eldsvåda, arbetskonflikter, terroristattack, ändrade myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation, samt fel eller förseningar i tjänster från underleverantör som orsakats på grund av omständighet som angivits här. Dessa omständigheter ska utgöra grund som medför befrielse från påföljder och skadestånd. Skulle någon sådan situation uppstå kommer ESENLY att informera dig.

Tvist

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några klagomål eller frågor om din beställning. Som ett första steg försöker vår kundservice alltid hjälpa och lösa eventuella tvister tillsammans med dig. Skicka ditt meddelande till customer@esenly.com eller besök https://esenly.se/contact. ESENLY följer Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Som kund kan du också vända dig till ARN (https://www.arn.se) eller till EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning (http://ec.europa.eu/consumers/odr) med ditt ärende.

Ändring av villkoren

ESENLY förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor. Eventuella ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på webbsidan), alternativt 30 dagar efter att ESENLY har informerat dig om ändringarna. Vi rekommenderar att Du håller dig uppdaterad gällande eventuella ändringar i dessa Villkor.